Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany

Unia Europejska wprowadziła 21 sierpnia 2023 roku przepisy Pakietu Mobilności, które wymagają, aby wszystkie nowo rejestrowane pojazdy ciężarowe uczestniczące w transporcie międzynarodowym były wyposażone w inteligentne tachografy nowej generacji (zwane również tachografami drugiej generacji - G2V2). Obowiązek ten obejmuje także pojazdy dostawcze o DMC powyżej 2,5 tony. Co istotne, wprowadzone zmiany obejmują jedynie transport międzynarodowy - w przewozach krajowych nie wprowadzono zmian.

Nowa era tachografów: wymiana, kluczowe terminy i najważniejsze zmiany

Co to oznacza dla branży transportowej?

Zgodnie z unijnymi przepisami obowiązek wymiany tachografów do 31 grudnia 2024 roku obejmuje nie tylko nowe pojazdy, ale także starsze ciężarówki wyposażone w analogowe lub starsze, cyfrowe tachografy (G1, G2V1). W związku z tym Inspekcja Transportu Drogowego, Urząd Dozoru Technicznego oraz policja mogą nakładać kary na pojazdy niespełniające nowych wymogów.

Szukasz lokalizacji GPS ze zdalnym pobieraniem plików DDD?

Jak wyglądają aktualne terminy?

  • do 28 lutego 2025 r. (okres przejściowy)
    przewoźnicy drogowi realizujący międzynarodowe przewozy ciężarówkami o DMC powyżej 3,5 tony, zarejestrowanymi przed 15 czerwca 2019 roku, na terenie UE, muszą wymienić wszystkie stare tachografy na urządzenia G2V2. Komisja Europejska, we współpracy z państwami członkowskimi, uzgodniła okres przejściowy, wydłużając tym samym wcześniej narzucone terminy.
  • do 18 sierpnia 2025 r.
    ciężarówki wykonujące międzynarodowe przewozy, które są wyposażone inteligentne tachografy pierwszej generacji (G2V1) i zostały zarejestrowane pomiędzy 15 czerwca 2019, a 21 sierpnia 2023 r., muszą zostać zmodernizowane i dostosowane do wymogów drugiej generacji (G2V2).
  • do 1 lipca 2026 r.
    obowiązek stosowania inteligentnych tachografów drugiej generacji obejmie również pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony poruszające się w transporcie międzynarodowym.

Czym różnią się nowe tachografy od starych?

Nowe przepisy wymagają, aby starsze tachografy zostały zastąpione inteligentnymi urządzeniami drugiej generacji. Dodatkowo wprowadzono obowiązek przechowywania danych przez kierowców przez dłuższy okres - z dotychczasowych 28 dni do 56 dni. Oznacza to, że kierowcy muszą posiadać przy sobie dane z ostatnich 56 dni, obejmujące zarówno informacje zapisane na karcie kierowcy, jak i dokumentację uzupełniającą, taką jak wydruki, wyjaśnienia, czy protokoły kontroli. Te dodatkowe elementy są niezbędne, żeby inspektor mógł zweryfikować sytuacje, które nie są widoczne bezpośrednio w zapisach tachografu, jak np. awarie, odpoczynki poza pojazdem, czy zmiany harmonogramu. Nowe tachografy oferują więcej funkcji takich, jak automatyczne zapisywanie momentów i lokalizacji przekroczenia granicy. Zostały także ulepszone pod względem ochrony przed manipulacją danymi, np. próbami użycia magnesów lub wyłączników. Warto zaznaczyć, że kierowcy mogą nadal korzystać z dotychczasowych kart, o ile są one ważne i spełniają aktualne wymogi prawne.  Czym zatem różnią się starsze tachografy od wersji G2V2?

Szukasz monitoringu GPS ze zdalnym pobieraniem plików DDD?

Zdalne sczytywanie danych (DSRC)

Tachografy drugiej generacji są wyposażone w system DSRC (Dedicated Short-Range Communication) o większym zasięgu komunikacji, który umożliwia zdalne przesyłanie danych z tachografu do urządzenia kontrolującego. Dzięki temu inspektorzy mogą kontrolować pojazd z większej odległości bez konieczności jego zatrzymywania. Jest to zdecydowanie szybsza i skuteczniejsza metoda identyfikacji naruszeń, co prowadzi do mniejszej liczby przypadkowych zatrzymań i oszczędza czas kierowców.

Automatyczna rejestracja przekroczenia granicy

W starszych tachografach kierowca musiał ręcznie wpisać kod kraju po przekroczeniu granicy. Wymagało to zatrzymania pojazdu i było dodatkowym obowiązkiem. Tachografy inteligentne nie tylko rejestrują moment przekroczenia granicy, ale także aktualizują strefę czasową, jeśli zachodzi jej zmiana.

Rejestrowanie załadunku i rozładunku

Tachografy pierwszej generacji nie posiadały funkcji zapisywania szczegółowych danych o miejscach załadunku i rozładunku. W urządzeniach drugiej generacji ta opcja jest już dostępna. Kierowca ma możliwość ręcznego oznaczenia trybu pracy, w tym rozładunku i załadunku, oraz wskazania dokładnej lokalizacji, takiej jak magazyn lub terminal.

Podsumowanie

Wprowadzenie inteligentnych tachografów drugiej generacji w ramach unijnego Pakietu Mobilności zwiększyło możliwości kontrolne służb takich jak ITD, UDT czy policja. Nowe urządzenia umożliwiają zdalne odczytywanie danych, co pozwala na szybszą i mniej inwazyjną kontrolę bez konieczności zatrzymywania pojazdów. Automatyczna rejestracja momentów przekroczenia granicy oraz możliwość zapisu danych o załadunku ułatwiają monitorowanie zgodności z przepisami transportu międzynarodowego. Dodatkowo, wydłużenie okresu przechowywania danych z 28 do 56 dni oraz zaawansowane zabezpieczenia przed manipulacjami zwiększają skuteczność wykrywania naruszeń.

Szukasz rozwiązania do zdalnego poboru plików DDD z tachografu? Przeczytaj więcej na stronie: zdalny odczyt kart kierowców i pamięci tachografu.

Twoi pracownicy mobilni nie dbają o samochody służbowe?

Mamy na to skuteczne i proste rozwiązanie

Agata Świerczek

Specjalista ds. E-marketingu

Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.