Jak rozpoznać problemy z flotą? Sygnały ostrzegawcze i checklista

Każdy przedsiębiorca wie, że flota samochodów służbowych stanowi istotny element bieżącej działalności, wpływając zarówno na efektywność operacyjną, jak i na koszty. Niemniej jednak, nie każdy właściciel, prezes lub inny członek zarządu lub osoba odpowiedzialna za całościowy budżet firmy ma pełną kontrolę nad flotą i jej zarządzaniem. To właśnie z perspektywy takiej osoby obserwującej procesy na wyższym pułapie raportowania, łatwiej jest dostrzec pierwsze symptomy, które mogą wskazywać na to, że z flotą dzieje się coś niedobrego.

Po czym poznać, że z Twoją flotą zaczyna dziać się coś złego?

W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym sygnałom ostrzegawczym, które powinny zaniepokoić każdego właściciela firmy lub decydenta, skłaniając go do podjęcia odpowiednich działań, zanim sytuacja wymknie się spod kontroli i negatywnie wpłynie na firmowe finanse oraz wizerunek.

Dla lepszego zrozumienia zależności przyczynowo-skutkowej, wydzielimy sobie kilka kluczowych obszarów, w których mogą wystąpić anomalia wskazujące na zbliżające się problemy z parkiem samochodowym.

Obszarami tymi mogą być:

  • Zarządzanie flotą w odniesieniu do obowiązujących z firmie zasad opisanych w Polityce Flotowej.
  • Komunikacja wewnętrzna w firmie wokół tematów flotowych.
  • Rotacja pracowników i problemy ze znalezieniem nowych osób.
  • Niepokojące informacje płynące od kontrahentów obsługujących floty (np. z firm oferujących leasing lub najem aut, sprzedawców paliw, sieci napraw, brokerów ubezpieczeniowych, czy instytucji państwowych.

Zarządzanie flotą – sygnały ostrzegawcze

  • Brak podpisów na „Protokołach Wydania i Zwrotu samochodu służbowego”.
  • Brak dokumentacji fotograficznej stanu pojazdu przy przekazaniu.
  • Wydawanie pojazdu w sposób niezgodny z ustalonymi lokalizacjami lub bez udziału wyznaczonego Administratora Floty.
  • Przekazywanie samochodów służbowych w złym stanie technicznym, bez wymaganych dokumentów (np. dowodu rejestracyjnego, ważnego ubezpieczenia OC) lub bez kompletu akcesoriów (np. gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego).
  • Brak systematycznej kontroli stanu technicznego, a w szczególności terminowego przeprowadzania przeglądów i napraw w autoryzowanych serwisach.
  • Niezastosowanie się do kryteriów przydziału pojazdów do konkretnych stanowisk, co może objawiać się niewłaściwym doborem auta do potrzeb danej funkcji lub nieuzgodnionymi dodatkowymi kosztami przy rekrutacjach nieujętych w rocznym planie zatrudnienia.
  • Nakłanianie lub wymuszanie na pracownikach korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych bez odpowiedniej zgody Przełożonego lub bez doliczania odpowiedniej kwoty do przychodu pracownika zgodnie z regulacjami podatkowymi.
  • Niezastosowanie się do procedur udostępniania pojazdu osobom trzecim, w tym np. korzystanie przez osoby nieuprawnione (bez posiadania ważnego prawa jazdy lub doświadczenia).

Przykład: Pracownik zwraca pojazd z uszkodzeniami, a firma nie może udowodnić, w jakim stanie go otrzymał.

Kierowcy często dzwonią prosząc o dosłanie instrukcji obsługi lub polisy?

Wszystkie dokumenty, zawsze pod ręką w aplikacji mobilnej.

Komunikacja wewnętrzna – sygnały ostrzegawcze

  • Niedostateczne informowanie pracowników o zmianach lub zasadach wynikających z regulaminu, np. w zakresie procedur zgłaszania szkód lub zmian w stanie technicznym pojazdu.
  • Niepodejmowanie działań naprawczych lub sankcji wobec pracowników w przypadku stwierdzenia zawinionych szkód lub innych naruszeń, co może wskazywać na niewłaściwe stosowanie ustalonych procedur.
  • Faworyzowanie działów lub pracowników w doborze samochodów np. z bogatszym wyposażeniem.
  • Sprzeczne informacje o zbliżającej się wymianie floty.
  • Niespójne podejście przy rozliczaniu jazd prywatnych, szkodowości lub innych zapisów Polityki Flotowej.

Przykład: Pracownicy nie wiedzą, jak zgłaszać szkody, co skutkuje ich zatajeniem i brakiem odpowiednich działań naprawczych.

Wysoka rotacja pracowników użytkujących auta służbowe – sygnały ostrzegawcze

  • Informacje z działu HR, z których wynika, że obszar zarządzania flotą funkcjonuje sprzecznie z zasadami i wartościami jakie wyznaje firma.
  • Krytyczne komentarze w Social Mediach na temat floty.
  • Otwarte spory sądowe z pracownikami, w których pojawiały się wątki z obszaru zarządzania autami służbowymi.
  • Komentarze nowo rekrutowanych pracowników na temat floty, które usłyszeli od byłych pracowników.

Przykład: Nowi pracownicy rezygnują po kilku miesiącach, bo słyszeli od byłych kolegów o problemach z przydziałem pojazdów.

Niepokojące informacje płynące od kontrahentów – sygnały ostrzegawcze

  • Wysokie koszty ponadnormatywne, które generują kierowcy szczególnie dotyczy to kontraktów najmu długoterminowego.
  • Częste wykroczenia zgłaszane przez uprawnione instytucje państwowe do właścicieli pojazdów (firm leasingujących auta).
  • Wysoka szkodowość względem poprzednich okresów składkowych.
  • Rosnący udział szkód „parkingowych” bez wskazania winnego.

Przykład: Firma leasingowa nalicza dodatkowe opłaty za nadmierny przebieg, co wynika z braku monitorowania użytkowania pojazdów.

Inne niepokojące sygnały problemów w zarządzaniu flotą

1. Naruszanie zasad dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego

  • Niedostateczne szkolenia z bezpiecznej jazdy mimo obowiązku uczestnictwa lub brak egzekwowania obowiązku posiadania przez pracowników ważnych uprawnień do kierowania pojazdami.
  • Niewymaganie od pracowników zgłaszania utraty uprawnień, dokumentów czy stanu zdrowia wpływającego na zdolność prowadzenia pojazdu.

Przykład: Pracownik traci prawo jazdy, ale firma nie ma procedury weryfikacji uprawnień i nadal przydziela mu samochód.

2. Nieprawidłowe korzystanie z systemów monitoringu (telematyki/GPS)

  • Brak zbierania lub udostępniania danych dotyczących lokalizacji, przebiegu, stylu jazdy czy stanu technicznego pojazdu, mimo że system ten jest przewidziany do kontroli floty.
  • Nieprzekazywanie raportów lub informacji z systemu telematyki do Administratora Floty.

Przykład: Pracownicy używają aut służbowych do prywatnych celów, co generuje nieuzasadnione koszty paliwa.

Twoi pracownicy mobilni nie dbają o samochody służbowe?

Mamy na to skuteczne i proste rozwiązanie

3. Niewłaściwe rozliczanie kosztów i brak przejrzystości w ponoszeniu opłat

  • Mieszanie zasad dotyczących kosztów utrzymania samochodu – np. firma nie rozdziela kosztów eksploatacyjnych ponoszonych przez nią i przez pracownika zgodnie z regulaminem.
  • Nieprzestrzeganie zasad korzystania z kart paliwowych, takich jak udostępnianie ich osobom trzecim lub używanie do innych celów niż przewidziane.

Przykład: Firma nie monitoruje zużycia paliwa, a pracownicy tankują auta prywatne na służbowe karty paliwowe.

4. Nieprawidłowe postępowanie w sytuacjach awaryjnych

  • Firma nie wdraża lub nie egzekwuje procedur związanych z obsługą kolizji lub wypadków, np. brak wytycznych dotyczących zabezpieczenia miejsca zdarzenia, udzielania pierwszej pomocy lub nieinformowanie odpowiednich służb (policji, pogotowia, straży pożarnej) oraz wewnętrznych struktur (Przełożonego i Administratora Floty).
  • Brak wymaganej dokumentacji zdarzenia – np. nieprzyjmowanie lub nieprzechowywanie wypełnionych „Oświadczeń sprawcy kolizji”, szkiców sytuacji lub zdjęć uszkodzeń, które są kluczowe dla późniejszej analizy zdarzenia.
  • Niedostateczne procedury w przypadku zgłaszania kradzieży lub aktów wandalizmu, np. brak natychmiastowego powiadomienia Policji i niepodejmowanie działań mających na celu zabezpieczenie mienia.

Przykład: Pracownik nie zgłasza drobnej kolizji, co skutkuje odmową wypłaty odszkodowania przy większej szkodzie.

5. Niewłaściwe procedury dotyczące pozbawienia prawa do korzystania z pojazdu

  • Firma nie stosuje ustalonych kryteriów pozbawienia pracownika prawa do korzystania z samochodu służbowego – na przykład, brak wyraźnej komunikacji lub decyzji w przypadkach utraty uprawnień, długotrwałej nieobecności czy wysokiej szkodowości zawinionej przez pracownika.
  • Brak terminowego rozliczenia stanu technicznego pojazdu przy zwrocie lub nieprzestrzeganie zasad określonych dla oceny stanu pojazdu (np. porównanie ze stanem przy wydaniu).

Przykład: Pracownik z historią licznych szkód nadal otrzymuje auto bez dodatkowych warunków użytkowania.

6. Naruszenie zasad dotyczących wymiany zużytego ogumienia

  • Firma nie informuje pracowników o rozpoczęciu akcji serwisowych lub wymianie opon, co może skutkować nieodpowiednim stanem technicznym pojazdu.
  • Niedostosowanie się do wyznaczonych kryteriów zużycia opon, takich jak graniczne głębokości bieżnika, co może świadczyć o braku dbałości o bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu.

Przykład: Pracownicy jeżdżą na oponach poniżej minimalnej głębokości bieżnika, co zwiększa ryzyko poślizgu.

7. Niewłaściwe procedury wykupu samochodu służbowego

  • Firma nie przestrzega określonych terminów i zasad wykupu pojazdu – na przykład brak jasnych informacji o możliwości wykupu, niedotrzymanie terminu składania oświadczeń lub brak transparentności w ustalaniu ceny rynkowej pojazdu.
  • Proces ofertowania i komunikacji dotyczący wykupu nie jest realizowany zgodnie z ustalonymi procedurami, co może wskazywać na nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.

Przykład: Pracownicy nie mają równego dostępu do informacji o możliwości wykupu, co rodzi konflikty.

Przy tak szerokim katalogu zjawisk niepożądanych, będących potencjalnymi przyczynami nieprawidłowo funkcjonującego działu flotowego, warto skorzystać z dobrych praktyk, które ułatwią osobom zarządzającym w dowolnym momencie zweryfikowanie w jakim stanie jest flota przedsiębiorstwa.

Do tego celu może nam posłużyć arkusz kontrolny, w którym zawrzemy wszystkie nurtujące nas pytania. Możemy sami opracować taką chcecklistę, ale równie dobrze, a może na wet bardziej efektywne i mniej czasochłonne wydaje się skorzystanie z narzędzi AI (np. chatGPT).

Oto przykład 20-punktowej listy pytań kontrolnych do weryfikacji, czy z flotą nie dzieje się coś złego:

  1. Czy firma posiada aktualne procedury dotyczące wydawania i zwrotu pojazdów?
  2. Czy pracownicy wiedzą, jak zgłaszać szkody i inne problemy związane z użytkowaniem pojazdów?
  3. Czy rotacja pracowników korzystających z pojazdów służbowych jest wyższa niż w innych działach firmy?
  4. Czy koszty leasingu, ubezpieczeń i serwisu nie rosną w nieuzasadniony sposób?
  5. Czy firma skutecznie monitoruje przestrzeganie zasad bezpieczeństwa drogowego przez kierowców?
  6. Czy system telematyczny (GPS) jest wykorzystywany do kontroli rzeczywistego użytkowania pojazdów?
  7. Czy wydatki na paliwo i inne koszty eksploatacyjne są transparentne i kontrolowane?
  8. Czy istnieją jasne procedury postępowania w przypadku wypadków, awarii lub kradzieży pojazdu?
  9. Czy firma posiada politykę wycofywania pojazdów od pracowników naruszających zasady użytkowania?
  10. Czy stan techniczny pojazdów, w tym zużycie opon, jest regularnie kontrolowany i zgodny z przepisami?
  11. Czy flota jest optymalnie dopasowana do rzeczywistych potrzeb firmy, czy są pojazdy nieużywane?
  12. Czy firma posiada system monitorowania przebiegu pojazdów i czy limity są kontrolowane?
  13. Czy w firmie istnieje zdefiniowana polityka dotycząca użytkowania pojazdów do celów prywatnych?
  14. Czy rejestrowane są przypadki nieuzasadnionych napraw i wymiany części w pojazdach służbowych?
  15. Czy pracownicy przestrzegają ustalonej polityki tankowania i czy są prowadzone analizy zużycia paliwa?
  16. Czy umowy leasingowe i serwisowe są regularnie weryfikowane pod kątem opłacalności?
  17. Czy w ostatnim czasie wzrosła liczba mandatów i naruszeń przepisów przez kierowców floty?
  18. Czy firma posiada procedury weryfikacji uprawnień kierowców i czy są one przestrzegane?
  19. Czy zgłaszane są przypadki niewłaściwego korzystania z pojazdów przez pracowników?
  20. Czy firma analizuje możliwość oszczędności w zarządzaniu flotą, np. poprzez zmianę dostawców usług?

Pamiętajmy, o żelaznej zasadzie przeprowadzania audytów, która mówi, że do każdego zagadnienia, które weryfikujemy musi być dostępny dowód (najlepiej w postaci konkretnych dokumentów, czy danych systemowych).

Mając tak przeprowadzony okresowy audyt floty, możemy na tej podstawie wyznaczyć konkretne akcje korekcyjne i zapobiegawcze, aby zawczasu zneutralizować potencjalne ryzyka. Polecam również wykorzystać w tym obszarze idee ciągłego doskonalenia i wyznaczyć flotowcowi jeden z celów okresowych (np. kwartalnych) do realizacji, oparty na utrzymaniu np. minimum 75% pozytywnych odpowiedzi podczas audytu.

Chcesz zrezygnować z papierowych protokołów?

Sprawdź nasze e-protokoły!

Podsumowanie

Artykuł przedstawia kluczowe sygnały ostrzegawcze, które mogą świadczyć o problemach w zarządzaniu flotą. Wskazałem w nim zarówno aspekty organizacyjne, jak i operacyjne, które wpływają na koszty, bezpieczeństwo i efektywność floty. Spośród poruszonych zagadnień, trzy najważniejsze porady to:

1. Wdrożenie skutecznych procedur użytkowania i zwrotu pojazdów – brak jasnych zasad prowadzi do chaosu, ukrywania szkód i niekontrolowanego wzrostu kosztów. Opracowanie i egzekwowanie procedur pozwala zachować porządek i minimalizować ryzyko finansowe.
2. Monitorowanie kosztów i wykorzystania pojazdów – nieprawidłowe rozliczanie paliwa, nadmierne zużycie aut, czy brak kontroli nad leasingiem mogą generować ogromne, nieuzasadnione wydatki. Regularna analiza i wykorzystanie systemów telematycznych pomagają skutecznie optymalizować koszty.
3. Egzekwowanie zasad bezpieczeństwa i odpowiedzialności kierowców – brak nadzoru nad stanem technicznym pojazdów, niewłaściwe procedury po wypadkach oraz nieegzekwowanie kar za naruszenia przepisów mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Dobra polityka flotowa powinna kłaść nacisk na bezpieczeństwo i odpowiedzialność użytkowników.

W kolejnym moim artykule omówimy 5 nieoczywistych miejsc, w których flota może zaoszczędzić pieniądze dla firmy – warto wiedzieć, gdzie można ciąć koszty bez wpływu na efektywność!

Pobierz listę wskaźników

Piotr Litwin

Szef Działu Logistyki & Koordynator Lean w firmie OCEANIC

Od ponad 20 lat łączy zarządzanie logistyką z obsługą flot. Zaczynał od flot ciężarowych z taborem ponad 100 pojazdów specjalizujących się w dostawach artykułów spożywczych. W kolejnych latach z powodzeniem przeprowadzał transformację z flot własnych na floty zarządzane w najmie długoterminowym.