Koszty utrzymania floty samochodowej ciągle rosną. Szczególnie wyraźnie widać to podczas dynamicznej zwiększającej się inflacji. Pamiętajmy jednak, że to jaką część naszego budżetu będą pochłaniać koszty floty, zależy w dużej mierze od stylu jazdy naszych pracowników. Chcąc zredukować TCO pojazdów (total cost of ownership) powinniśmy zwrócić uwagę właśnie na ten aspekt. Jak zmniejszyć koszty w firmie?
Ogranicz spalanie
Przez wzrost cen paliw, nieekonomiczna jazda daje się we znaki bardziej niż dotychczas. W obecnych czasach firmy nie muszą mieć ogromnej floty samochodów, żeby za paliwo płacić krocie. Wprowadzenie do firmy systemu telematycznego to jeden z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia wydatków paliwowych.
Algorytm kontroli paliwa, na którym opiera się system Navifleet, wyłapuje wszystkie “paliwożerne” zachowania pracowników podczas prowadzenia pojazdów i na tej podstawie wystawia im ocenę. Do takich zachowań należą:
- przekroczenia prędkości,
- jazda na zbyt niskim biegu,
- postoje z włączonym silnikiem,
- gwałtowne przyspieszenia i hamowania,
- niepłynna jazda (zbędne rozpędzanie pojazdu przed wyhamowaniem).
Ze szczegółowymi zasadami oceniania kierowców możesz zapoznać się w naszej bazie wiedzy.
Każdy z powyższych czynników bezpośrednio wpływa na to, ile pieniędzy wydajemy na paliwo, dlatego w parze z oceną poszczególnych zachowań idą sugestie wyświetlane w aplikacji Navifleet Driver przeznaczonej dla kierowcy. Zawierają one merytoryczne wskazówki adekwatne do popełnianych przez kierowcę błędów i pozwalają na obniżenie kosztów utrzymania floty. W aplikacji Navifleet Driver dostępna jest też lista wszystkich złych zachowań za kierownicą (wraz ze szczegółami i miejscem ich wystąpienia). Połączenie porad i sugestii z listą błędów nie tylko daje pracownikowi świadomość swoich złych nawyków, ale również wiedzę jak je wyeliminować. Każdy niepopełniony błąd to paliwo, które zostaje w baku. W taki sposób platforma dla kierownika floty oblicza potencjalne oszczędności paliwa, które prezentowane są na wykresach. Dowiemy się z nich, ile paliwa zaoszczędzimy, jeśli pracownicy wyeliminują błędy.
Wykres potencjalnych oszczędności to tylko jedno z narzędzi, które pozwala fleet managerowi kontrolować cały proces redukcji zużycia paliwa. Postępy można nadzorować też za pomocą wykresów ocen i średniej spalania. Wizualizują one to, jak zmieniają się poszczególne wartości na przestrzeni dni, tygodni i miesięcy (dla całej floty firmy bądź wybranych kierowców). Warto zaznaczyć, że wykresy są ze sobą ściśle powiązane – wraz z rosnącą średnią oceną całej floty samochodowej, spada spalanie. Newralgicznym elementem dla procesu redukcji spalania we flocie jest zestawienie głównych źródeł strat paliwa, na którym użytkownik może zweryfikować, które kategorie błędów są w jego flocie najbardziej paliwożerne. Uzupełnieniem powyższych raportów są rankingi przedstawiające nieekonomicznych i najmniej bezpiecznych kierowców.
Mając taką wiedzę, fleet manager może w aplikacji tworzyć wyzwania dla swoich pracowników. Ich konfiguracja jest dowolna. Dla przykładu, do uczestnictwa w wyzwaniu możemy zaprosić pracowników, którzy zajmują najwyższe lokaty w rankingu nieekonomicznych kierowców, jako kryteria oceniania ustawić kategorie, w których popełniają najwięcej błędów i w taki sposób zmotywować ich do poprawy stylu jazdy.
Lepszy styl jazdy – dłuższa eksploatacja i niższe koszty utrzymania floty samochodowej
Jedną z bolączek właścicieli flot i osób odpowiedzialnych za zarządzanie flotą w firmie jest zbyt intensywna eksploatacja pojazdów. W skrajnych przypadkach klocki hamulcowe w samochodach flotowych nie “dożywają” nawet przebiegu 20 tys. km. Tarcze hamulcowe i opony, które należy wymieniać co 60-80 tys. km. (w zależności od zaleceń producenta), również zazwyczaj zużywają się szybciej. Zarówno nasze badania, jak i opinie fachowców potwierdzają, że na żywotność tych komponentów (i w konsekwencji kosztów z tym związanych) bardzo duży wpływ ma styl jazdy i sposób użytkowania pojazdów.
Algorytm analizy stylu jazdy w aplikacji Navifleet ocenia m.in. hamowanie i płynność jazdy kierowcy (brak umiejętności przewidywania sytuacji na drodze). Kierowca jest pozytywnie oceniany, jeśli wykonuje hamowanie w sposób delikatny (np. hamowanie silnikiem), z dużym wyprzedzeniem. Negatywnie oceniane są hamowania średnio i bardzo intensywne, czyli takie, w których kierowca zbyt późno dostrzegł konieczność obniżenia prędkości.
Poprawa kultury hamowania przekłada się bezpośrednio żywotność klocków, tarcz hamulcowych i opon. W taki sposób możemy ją wydłużyć nawet dwukrotnie i poznać odpowiedź na pytanie, jak optymalizować koszty w firmie. W tym momencie warto spojrzeć na swoje ostatnie faktury za usługę wymiany tych części i oszacować oszczędności wiedząc, że opłacamy je dwa razy rzadziej.
Niższa szkodowość floty
W 2021 roku, na polskich drogach doszło do ponad 22 000 wypadków. Wśród głównych przyczyn zdarzeń drogowych nadal wymienia się nadmierną prędkość kierowców i nieprawidłowe ocenienie sytuacji na drodze. Życie i zdrowie kierowcy jest w zarządzaniu flotą w firmie oczywiście na pierwszym miejscu, jednak wpadek wiąże się również z kosztami napraw pojazdów, utrzymania pracownika w czasie zwolnienia chorobowego oraz wzrostem składek ubezpieczeniowych na skutek wyższej szkodowości floty.
Nasz moduł analizujący styl jazdy poprawia bezpieczeństwo kierowcy na drodze. W jaki sposób? Otóż sugestie wyświetlane w aplikacji Navifleet Driver pomogą zdjąć nogę z gazu w odpowiednim momencie, lepiej zaplanować manewr hamowania oraz rozsądniej przyspieszać. Kierowcy nie tylko mają motywację do poprawy złych nawyków za kierownicą, ale przede wszystkim dysponują narzędziem, które im to ułatwi. W tym czasie kierownik floty może identyfikować najmniej bezpiecznych kierowców w dedykowanym rankingu i tworzyć dla nich wyzwania obejmujące kluczowe dla bezpieczeństwa kategorie błędów (prędkość, hamowanie). Należy pamiętać, że razem z poprawą bezpieczeństwa, redukujemy wydatki (m.in. poprzez korzystniejsze stawki ubezpieczenia).
Jak obniżyć koszty floty samochodowej i TCO pojazdów w trudnym okresie?
W ciągu 2021 roku cena paliwa (EU 95) wzrosła o około 40%. Podwyżki nie ominęły również cen części eksploatacyjnych w samochodach. Być może jeżdżąc prywatnym samochodem nie odczujemy mocno tych zmian, jednak w przypadku flot zadziała efekt skali, w wyniku którego firmowy budżet będzie poważnie nadwyrężony. Poprawa stylu jazdy kierowców to jeden z najefektywniejszych sposobów redukcji kosztów utrzymania floty w firmie. Dzięki naszej technologii proces ten przebiega sprawniej a jego efekty są mierzalne. W taki sposób możemy nieco spokojniej patrzeć na inflację i pomimo niesprzyjającej koniunktury generować oszczędności i obniżyć koszty utrzymania floty.
Z doświadczenia wiemy, że większość kierowców nieprzychylnie patrzy na wszelkie próby wprowadzenia systemu telematycznego do firmy. Mimo to, proces wdrożenia takiego rozwiązania nie musi być żmudny. Komunikacja oparta na szczerości i otwarcie się na potrzeby pracowników to klucz do płynnego przeprowadzenia wdrożenia telematyki do zarządzania flotą.
Zdrowa rywalizacja we flocie motywuje do poprawy stylu jazdy
Podczas tworzenia technologii analizującej styl jazdy chcieliśmy, aby jednym z jej głównych zadań było wspieranie kierowców. Z tego powodu przeprowadziliśmy wśród nich ankietę, która miała na celu zbadanie ich motywatorów, oczekiwań oraz preferencji względem takiego rozwiązania. Według tej ankiety aż 93% z nich chciałoby pomagać innym (np. brać udział w akcjach charytatywnych), a 80% twierdzi, że do zmiany nawyków za kierownicą motywuje ich rywalizacja z innymi.
Stworzenie kierowcom możliwości konkurowania ze sobą na przejrzystych i sprawiedliwych zasadach może być dużym ułatwieniem w bezproblemowym wdrożeniu telematyki. Dodatkową pomocą w niwelowaniu oporu kierowców mogą być konkursy, w których zwycięzca decyduje jaką organizację charytatywną chce wesprzeć. Idealnym narzędziem wprowadzającym do floty element zabawy jest moduł wyzwań w aplikacji Navifleet Driver. Celem tego modułu jest motywowanie kierowców do poprawiania swoich nawyków za kierownicą. Menedżer floty, tworząc wyzwanie, decyduje o czasie jego trwania, puli uczestników, celu, zasadach zwycięstwa oraz przedmiocie nagrody. Wyzwanie uruchamia się automatycznie w wybranym przez menedżera floty terminie, a wszyscy uczestnicy mogą śledzić swój postęp na tle całej grupy w aplikacji mobilnej.
Zastosowanie telematyki jako korzyść dla środowiska
Równie motywującym czynnikiem jest troska o środowisko. Według naszej ankiety, troskę o czystą planetę i podejście “zero-waste” wyznaje aż 87% kierowców. W związku z tym plan zakomunikowania kierowcom zamiaru wdrożenia telematyki powinien uwzględniać także chęć redukcji śladu węglowego przez całą organizację. Warto sobie uświadomić, że w parze z redukcją zużycia paliwa idzie także redukcja emisji szkodliwych substancji, w tym przede wszystkim tlenku węgla, tlenków azotu i tlenków siarki. Jazda ekonomiczna to także redukcja pyłów zawieszonych (PM 10 oraz PM 2.5), które są bardzo szkodliwe dla człowieka.
Za pomocą naszego modułu możemy zmniejszyć zużycie paliwa samochodu, a co za tym idzie emisję szkodliwych substancji we flocie nawet o kilkanaście procent. Ilość paliwa, która jest marnowana na skutek nieekonomicznej jazdy jest prezentowana na wykresie źródeł strat paliwa oraz potencjalnych oszczędności. Dzięki tym narzędziom wyraźnie widać, o ile zmniejszyłoby się zużycie paliwa, gdyby kierowcy poprawili swoje nawyki oraz które zachowania generują największe straty paliwa. Dodatkowo każdy kierowca może śledzić swoje spalanie oraz ocenę, co dodatkowo motywuje do ciągłego starania się o poprawę tych parametrów. Stopniowe postępy i świadomość tego, że zrobiliśmy coś dobrego dla środowiska bardzo motywuje do dalszej pracy nad sobą.
Jak wynika z raportu „Climate Sentiment Index” firmy doradczej Deloitte, 58% ankietowanych Polaków deklaruje, że wybiera produkty marek, które podejmują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Z tego wynika, że redukując emisję dbamy nie tylko o środowisko, ale również o naszą pozycję na rynku i przychody.
Podsumowanie
Nadrzędnym celem systemu telematycznego jest usprawnienie procesów we flocie i wsparcie fleet managera w codziennych obowiązkach takich jak obniżenie kosztów utrzymania floty. Tworząc technologię analizującą styl jazdy połączyliśmy to z możliwością generowania wymiernych oszczędności, które mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent.