Aplikacja mobilna czy urządzenie e-TOLL na abonament? Co wybrać?

Przejście z viaTOLL na e-TOLL przysporzyło bólu głowy kierowcom, fleet managerom i przedsiębiorcom. Wśród wielu pojawiających się pytań, jednym z najbardziej problematycznych tematów jest wybór sposobu przesyłania danych do systemu e-TOLL.

Na zlecenie zarządcy systemu e-TOLL (KAS – krajowej administracji skarbowej) powstała aplikacja e-TOLL, z której możemy korzystać na urządzeniach mobilnych. Po drugiej stronie barykady stoją sprawdzone rozwiązania, czyli urządzenia e-TOLL na abonament (OBU oraz ZSL). Dzisiaj przyjrzymy się wadom i zaletom obu wariantów.

System poboru opłat a lokalizator GPS

Decydując się na lokalizator GPS, musimy się liczyć z koniecznością jego montażu. Na szczęście słowo “montaż” jest tu użyte nieco na wyrost. Na rynku dostępne są urządzenia zasilane z gniazda zapalniczki lub gniazda OBD II, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Drugim wariantem jest urządzenie wpinane do instalacji pojazdu. Ten proces, powierzony fachowcom zajmie zaledwie kilka minut.

Urządzenie jest zarejestrowane w e-TOLL i wystarczy tylko je dodać do swojego Internetowego Konta Klienta (IKK) na podstawie numeru biznesowego (administratorem wszystkich danych w e-TOLL jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej),  a przed ruszeniem w trasę – włączyć. Na tym nasza rola się kończy. Urządzenie bezobsługowo będzie wysyłało dane lokalizacyjne do systemu.

Urządzenie ZSL dla e-TOLL
Urządzenie ZSL dla e-TOLL
Źródło: teltonika-gps.com
Urządzenie e-TOLL do gniazda zapalniczki
Urządzenie ZSL dla e-TOLL
Źródło: teltonika-gps.com

Aplikacja rządowa do opłat e-TOLL

Krajowa administracja skarbowa udostępniła aplikację e-TOLL w sklepie Google Play oraz AppStore. Po jej ściągnięciu i włączeniu napotykamy pierwszy problem. Aplikacja wymaga od nas wyłączenia optymalizacji zużycia baterii. Biorąc pod uwagę, że aplikacja jest dość „bateriożerna”, to w perspektywie dłużej trasy może to skutkować wyładowaniem się telefonu lub jego przegrzaniem. W taki sposób dane lokalizacyjne nie zostaną wysłane, a my dostaniemy karę (od 500 zł!).

Komunikat o konieczności włączenia optymalizacji baterii

Rejestracja w systemie e-TOLL i konfiguracja przejazdu

Kolejne kroki obejmują m.in. rejestrację w aplikacji czy też konfigurację przejazdu. Użytkownicy mają wiele zastrzeżeń co do intuicyjności tych etapów. Kopiowanie numeru biznesowego na urządzeniu mobilnym jest kłopotliwe.

Przejazd należy skonfigurować przed rozpoczęciem trasy. W trakcie jazdy przejście poszczególnych etapów będzie trudne i przede wszystkim niebezpieczne. Zapominalscy będą musieli szukać parkingów, aby spokojnie skonfigurować przejazd.

Konfiguracja przejazdu w aplikacji e-TOLL PL
Źródło: Podręcznik użytkownika aplikacji mobilnej e-TOLL PL

Obsługa aplikacji e-TOLL za kierownicą

Nawet jeśli skonfigurowaliśmy przejazd przed wyruszeniem w drogę, to podczas jazdy i tak musimy ręcznie włączyć, a następnie zakończyć naliczanie (dla przypomnienia – wg art. 45 ust 2 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierującemu zabrania się “korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku). Ponadto aplikacja zmusza nas do dzielenia uwagi między prowadzeniem pojazdu a kontrolowaniem koloru ikon w interfejsie (Bateria, GPS, Internet).

Użytkownicy wymieniają również inne problemy związane z aplikacją eTOLL. Mowa m.in o konieczności wyłączenia nawigacji w smartfonie (z której większość z nas korzysta) na rzecz aplikacji e-TOLL czy nieczytelnym podsumowaniu przejazdu (aplikacja nie pokazuje kosztów przejazdu danym odcinkiem, lecz saldo konta użytkownika).

Na koniec warto dodać, że instrukcja obsługi aplikacji ma aż 38 stron. Znalezienie szybkiego rozwiązania problemu może być czasochłonne.

Koszty e-TOLL

Koszty przejazdu płatnym odcinkiem są takie same niezależnie od tego, czy korzystamy z aplikacji, czy z urządzenia GPS (stawki opłaty elektronicznej dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony oraz masie całkowitej powyżej 3,5 tony znajdziesz na rządowej stronie e-TOLL). Pobranie aplikacji i jej użytkowanie jest w pełni darmowe. Inaczej sytuacja wygląda z urządzeniem.

Akredytowany lokalizator GPS (urządzenie OBU lub ZSL) musimy zakupić. Na szczęście nie są to koszty, które mogłyby zniechęcić do wyboru tego sprawdzonego rozwiązania. Ceny urządzeń Navifleet rozpoczynają się już od 199 zł! W dalszej części artykułu dowiesz się jako oszczędzać dzięki telematyce współpracującej z systemem e-TOLL.

Niezawodność

Zarówno aplikacja mobilna, jak i urządzenia eTOLL mogą nas zawieść w najmniej odpowiednim momencie. Różnice stanowią diagnostyka i sposób rozwiązywania problemów.

Aplikacja Navifleet, jako wsparcie systemu e-TOLL

Aplikacja e-TOLL oraz lokalizator GPS posiadają ikony/diody informujące nas o poprawności działania. Decydując się na urządzenie GPS, mamy jednak dodatkowy atut, który pozwala na bardziej szczegółowe zdiagnozowanie problemu. Chodzi o platformę Navifleet, z którą integruje się OBU lub ZSL.

ETOLL – Diagnostyka urządzeń OBU ZSL w aplikacji Navifleet

Wśród danych wyświetlanych w platformie Navifleet znajdziemy następujące informacje:

  • status podłączenia do zasilania pojazdu,
  • poziom naładowania baterii,
  • czas od ostatniej pozycji wysłanej przez urządzenie,
  • jakość zasięgu GSM,
  • jakość sygnału GPS.

Trasa wysłana do e-TOLL

Dla lepszego zorientowania się w sytuacji, przewoźnikom została także udostępniona funkcjonalność “Zobacz ostatnią wysłaną pozycję na mapie”. Dzięki niej w prosty sposób sprawdzimy, czy urządzenie wysyła dane na bieżąco. W przypadku opóźnienia w naliczeniu opłaty za przejazd można także sprawdzić jaka trasa została wysłana do e-TOLL, aby wykluczyć niezauważone problemy z wysyłką danych GPS (i nieumyślne nieuiszczenie opłaty elektronicznej).

Opcja wyświetlania historii trasy

e-TOLL abonament i dodatkowe korzyści

Kontrola nad ciągłością pracy urządzenia e-TOLL to tylko ułamek możliwości aplikacji Navifleet. W naszej ofercie znajduje się szereg funkcjonalności, które usprawnią zarządzanie flotą i wygenerują wymierne oszczędności. Wszystko to w jednym urządzeniu, łączącym obsługę e-TOLL i dodatkowe moduły.

System e-TOLL a zarządzanie lekką flotą pojazdów i transportem

Lokalizator GPS daje nam możliwości, dzięki którym jesteśmy w stanie nie tylko kontrolować pojazdy w czasie rzeczywistym (m.in. przejazdy po płatnych odcinkach dróg lub wymuszone postoje), ale również zoptymalizować i usprawnić procesy w zarządzaniu flotą (zarówno lekką, jak i ciężką) oraz generować realne oszczędności, które z pewnością pokryją koszty urządzeń i abonamentu.

Zewnętrzny system telematyczny oferuje zarówno proste narzędzia – od monitoringu GPS, przez weryfikację czasu pracy, po wirtualną książkę serwisową pojazdów, jak i bardziej zaawansowane funkcjonalności – technologię analizującą styl jazdy kierowcy czy menedżera tras dla zespołów pojazdów obsługiwanych przez logistyków.

Więcej na ten temat napisaliśmy TUTAJ.

Przykładowe funkcje aplikacji Navifleet

Co wybrać do obsługi systemu e-TOLL?

Wśród wszystkich użytkowników systemu zarządzanego przez szefa krajowej administracji skarbowej, z pewnością znajdziemy zarówno zwolenników uiszczania opłat za przejazdy za pośrednictwem aplikacji mobilnej, jak i urządzeń GPS. Oceny aplikacji e-TOLL w Google Play (1.7/5) oraz App Store (1.2/5) każą myśleć, że tych drugich jest znacznie więcej.

Ocena aplikacji mobilnej e-TOLL w Google Play

Szczególnie wyraźnie to widać w przypadku średnich i dużych flot pojazdów. Zarządca pojazdów nie jest w stanie dopilnować, aby każdy kierowca w odpowiednim czasie włączał aplikację. Urządzenia OBU (On Board Unit) i ZSL działają bezobsługowo, co rozwiązuje problem.

Kierując się wieloletnim doświadczeniem w dostarczaniu rozwiązań telematycznych do zarządzania flotą oraz współpracą z setkami kierowców i fleet managerów, możemy śmiało stwierdzić, że również należymy do zwolenników sprawdzonych rozwiązań.

W trasie nie ma miejsca na błędy. Każdy z nich to zbędne koszty. W obecnej sytuacji to urządzenia OBU oraz ZSL minimalizują ryzyko ich wystąpienia i pozwalają bez przeszkód pokonywać płatne odcinki dróg.

Szukasz systemu e-toll odpornego na błędy kierowców?

Wypróbuj Navifleet

Jacek Stężowski

Content Manager

Inżynier z lekkim piórem. Z przyjemnością łączę pasję do pisania i fascynację nowinkami technologicznymi.