Tachograf - co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać?

Tachograf – co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać? Co to jest tachograf?

Tachograf cyfrowy na stałe wpisał się w krajobraz współczesnej branży transportowej. Jego celem, podobnie jak w przypadku starszych tachografów analogowych, jest rejestrowanie różnych parametrów związanych z czasem pracy kierowcy, a także sposobu pokonywania danej trasy przez pojazd. Z biegiem lat te urządzenia ewoluują, stając się jeszcze doskonalszymi i bardziej funkcjonalnymi rejestratorami, czego najlepszym przykładem jest inteligentny tachograf cyfrowy drugiej generacji.

Jedno się jednak nie zmienia. Nadal praktyczne rozumienie, jak obsługiwać tachograf cyfrowy lub analogowy, jest podstawową kompetencją w przypadku wielu kierowców zawodowych.

Dlatego w dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej różnym kwestiom związanym z urządzeniem, jakim jest tachograf: zasadzie działania tego sprzętu, jego rodzajom, a także obowiązkom z nim związanym. Jeśli zastanawiasz się, jak zrozumieć tachograf, to zachęcamy do dalszej lektury!

Tachograf: co to jest?

Tachograf to specjalistyczne urządzenie montowane w pojazdach ciężarowych, autobusach i innych pojazdach przeznaczonych do przewozu osób lub towarów. Za podstawowe zastosowanie tachografu uznaje się rejestrowanie czasu pracy kierowcy, prędkości pojazdu oraz przebiegu trasy. Dzięki temu możliwe jest kontrolowanie, czy kierowca przestrzega przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku. Umiejętna obsługa tachografu cyfrowego na kartę kierowcy lub jego analogowego odpowiednika to klucz do uniknięcia kar ze strony organów przeprowadzających kontrole.

Tachograf analogowy, cyfrowy i inteligentny – podstawowe rodzaje tachografów

Umożliwiający sprawowanie kontroli nad czasem pracy kierowcy tachograf jest urządzeniem, które może występować w kilku różnych formach. W praktyce wyróżniamy trzy podstawowe typy tachografów.

  • Tachograf analogowy – starszy model, który zapisuje dane na papierowych wykresówkach. Obecnie jest coraz rzadziej stosowany. Z tego względu wiele osób zastanawia się, do kiedy tachografy na tarcze (wykresówki) będą dopuszczalne. W przypadku pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe nie ma już możliwości stosowania tachografów analogowych – najpóźniej do 28 lutego 2025 roku należało je wymienić na inteligentne tachografy drugiej generacji.
  • Tachograf cyfrowy – urządzenie elektroniczne, które zapisuje dane na karcie kierowcy i w pamięci tachografu. Elektroniczne tachografy to standardowy sprzęt w nowoczesnym transporcie.
  • Inteligentny tachograf drugiej generacji (smart tachograf) – najnowszy model, wyposażony m.in. w funkcje GPS oraz zdalny odczyt danych.



Aby być na bieżąco z tym, jakie urządzenie rejestrujące należy mieć w pojeździe, warto śledzić zmiany w regulujących kwestię tachografów przepisach.

Jak działa tachograf cyfrowy?

Zastanawiasz się, jak działa tachograf w ciężarówce? Tachograf cyfrowy jest zintegrowany z pojazdem i zbiera informacje na temat:

  • czasu jazdy i przerw kierowcy,
  • prędkości pojazdu,
  • przebytego dystansu,
  • danych z karty kierowcy.



Zrozumienie tego, jak wygląda obsługa tachografu VDO, Stoneridge lub innej marki, jest więc podstawą do skutecznego rejestrowania danych o pojeździe i aktywności kierowcy oraz działania zgodnego z przepisami.

Karta kierowcy – klucz do istotnych danych oraz korzystania z tachografu cyfrowego

Jazda na tachografie cyfrowym wiąże się z wykorzystywaniem specjalnego dokumentu, określanego mianem karty kierowcy. Co warto o niej wiedzieć? Każdy kierowca, który korzysta z tachografu cyfrowego, posiada indywidualną kartę kierowcy. To właśnie na nią zapisywane są wszystkie czynności i aktywności podczas pracy. Dzięki karcie możliwy jest dokładny odczyt danych, który jest niezbędny zarówno dla pracodawcy, jak i służb kontrolnych.

Obowiązkowy, regularny odczyt danych z tachografu – wymóg nakładany przez przepisy

Odczyt danych z tachografu jest obowiązkowy i powinien być wykonywany regularnie, zgodnie z wymogami prawa. Dane te służą do rozliczania czasu pracy kierowców oraz do monitorowania przestrzegania przepisów o czasie jazdy i odpoczynku.

Do czego służy tachograf?

Jeśli mielibyśmy sformułować krótki, charakteryzujący tachograf cyfrowy opis, powiedzielibyśmy, że jest on narzędziem bezpieczeństwa i kontroli w transporcie drogowym. Jego główne cele to:

  • zapewnienie bezpieczeństwa na drogach poprzez kontrolę czasu pracy kierowców,
  • zapobieganie przemęczeniu kierowców i przeciążeniu pojazdów,
  • umożliwienie prawidłowego rozliczania czasu pracy i płac,
  • ułatwienie kontroli drogowej i audytów przez Inspekcję Transportu Drogowego.

Z tego względu świadomość, jakie są zasady korzystania z tachografu, stanowi fundamentalny element know-how kierowcy zawodowego.

Czy tachograf jest obowiązkowy dla każdego kierowcy?

Kto musi posiadać tachograf? Zgodnie z przepisami obowiązek posiadania tachografu dotyczy:

  • pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
  • autobusów przewożących więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą),
  • pojazdów uczestniczących w transporcie międzynarodowym, zgodnie z regulacjami UE i konwencją AETR.



W praktyce oznacza to, że większość firm transportowych i kierowców zawodowych musi stosować tachografy cyfrowe i dbać o prawidłowy odczyt danych.

Tachograf – co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać? Podsumowanie

Tachograf cyfrowy to urządzenie będące kluczowym elementem wyposażenia w branży transportowej, które pomaga w bezpiecznym i zgodnym z prawem prowadzeniu pojazdów ciężarowych i autobusów. Dzięki tachografowi cyfrowemu i karcie kierowcy możliwy jest precyzyjny pomiar czasu pracy, co zwiększa bezpieczeństwo na drogach i ułatwia rozliczenia. Każdy kierowca i firma transportowa powinna znać obowiązki związane z tachografem i regularnie dokonywać odczytów danych.

Tradycyjne sczytywanie danych z kart kierowców i pamięci tachografu cyfrowego należy do angażujących procesów, które wymagają fizycznej obecności pojazdu w bazie. Można jednak ten obszar znacząco usprawnić, stawiając na zdalny odczyt kart kierowców i pamięci tachografu. W tym celu warto wdrożyć kompleksowy system zarządzania flotą Navifleet, dzięki któremu łatwiejsze staje się nie tylko wspomniane sczytywanie danych, ale także m.in. kontrola czasu pracy kierowcy, kontrola paliwa czy analiza stylu jazdy. Firmy decydujące się na skorzystanie z możliwości oferowanych przez Navifleet mają szansę zoptymalizować zarządzanie flotą i zadbać o to, by funkcjonowała ona w pełni zgodnie z przepisami.

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat tachografów cyfrowych oraz rozliczania czasu pracy kierowców? Zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami dostępnymi na naszym blogu, takimi jak m.in.:

Zastanawiasz się jak sprawić by kierowcy jeździli oszczędniej?

FAQ
Czy każdy kierowca musi mieć kartę kierowcy?
Jak często trzeba odczytywać dane z tachografu?
Co grozi za brak tachografu lub nieprawidłowe prowadzenie danych?
Czy każdy samochód ciężarowy powinien być wyposażony w tachograf?
Czy pojazd specjalny musi mieć tachograf?
Tachograf do busa do 3,5 tony – od kiedy będzie obowiązkiem?
Co oznaczają poszczególne wyświetlane przez tachograf symbole?
Jak wygląda obsługa tachografu cyfrowego krok po kroku?
Tachograf cyfrowy a zmiana auta – o czym warto pamiętać?
Do której szczeliny tachografu należy włożyć kartę kierowcy?
Czy trzeba robić zakończenie dnia w tachografie?
Czy codziennie trzeba robić wpis manualny w tachografie?
Co oznacza znak zapytania na wyświetlaczu tachografu?
Czy karta może być cały czas w tachografie?
Ile cykli pracy może zrobić kierowca w ciągu tygodnia?
Ile kosztuje legalizacja tachografu?
Jak sprawdzić, do kiedy jest legalizacja tachografu?
Ile godzin nie może przekroczyć łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni?
Kiedy można jechać na out w tachografie?
Na czym polega zasada 1 minuty w tachografie?

Agata Świerczek

Specjalista ds. E-marketingu

Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.