Tachograf – co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać? Co to jest tachograf?
Tachograf cyfrowy na stałe wpisał się w krajobraz współczesnej branży transportowej. Jego celem, podobnie jak w przypadku starszych tachografów analogowych, jest rejestrowanie różnych parametrów związanych z czasem pracy kierowcy, a także sposobu pokonywania danej trasy przez pojazd. Z biegiem lat te urządzenia ewoluują, stając się jeszcze doskonalszymi i bardziej funkcjonalnymi rejestratorami, czego najlepszym przykładem jest inteligentny tachograf cyfrowy drugiej generacji.
Jedno się jednak nie zmienia. Nadal praktyczne rozumienie, jak obsługiwać tachograf cyfrowy lub analogowy, jest podstawową kompetencją w przypadku wielu kierowców zawodowych.
Dlatego w dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej różnym kwestiom związanym z urządzeniem, jakim jest tachograf: zasadzie działania tego sprzętu, jego rodzajom, a także obowiązkom z nim związanym. Jeśli zastanawiasz się, jak zrozumieć tachograf, to zachęcamy do dalszej lektury!
Tachograf: co to jest?
Tachograf to specjalistyczne urządzenie montowane w pojazdach ciężarowych, autobusach i innych pojazdach przeznaczonych do przewozu osób lub towarów. Za podstawowe zastosowanie tachografu uznaje się rejestrowanie czasu pracy kierowcy, prędkości pojazdu oraz przebiegu trasy. Dzięki temu możliwe jest kontrolowanie, czy kierowca przestrzega przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku. Umiejętna obsługa tachografu cyfrowego na kartę kierowcy lub jego analogowego odpowiednika to klucz do uniknięcia kar ze strony organów przeprowadzających kontrole.
Tachograf analogowy, cyfrowy i inteligentny – podstawowe rodzaje tachografów
Umożliwiający sprawowanie kontroli nad czasem pracy kierowcy tachograf jest urządzeniem, które może występować w kilku różnych formach. W praktyce wyróżniamy trzy podstawowe typy tachografów.
Tachograf analogowy – starszy model, który zapisuje dane na papierowych wykresówkach. Obecnie jest coraz rzadziej stosowany. Z tego względu wiele osób zastanawia się, do kiedy tachografy na tarcze (wykresówki) będą dopuszczalne. W przypadku pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe nie ma już możliwości stosowania tachografów analogowych – najpóźniej do 28 lutego 2025 roku należało je wymienić na inteligentne tachografy drugiej generacji.
Tachograf cyfrowy – urządzenie elektroniczne, które zapisuje dane na karcie kierowcy i w pamięci tachografu. Elektroniczne tachografy to standardowy sprzęt w nowoczesnym transporcie.
Inteligentny tachograf drugiej generacji (smart tachograf) – najnowszy model, wyposażony m.in. w funkcje GPS oraz zdalny odczyt danych.
Aby być na bieżąco z tym, jakie urządzenie rejestrujące należy mieć w pojeździe, warto śledzić zmiany w regulujących kwestię tachografów przepisach.
Jak działa tachograf cyfrowy?
Zastanawiasz się, jak działa tachograf w ciężarówce? Tachograf cyfrowy jest zintegrowany z pojazdem i zbiera informacje na temat:
czasu jazdy i przerw kierowcy,
prędkości pojazdu,
przebytego dystansu,
danych z karty kierowcy.
Zrozumienie tego, jak wygląda obsługa tachografu VDO, Stoneridge lub innej marki, jest więc podstawą do skutecznego rejestrowania danych o pojeździe i aktywności kierowcy oraz działania zgodnego z przepisami.
Karta kierowcy – klucz do istotnych danych oraz korzystania z tachografu cyfrowego
Jazda na tachografie cyfrowym wiąże się z wykorzystywaniem specjalnego dokumentu, określanego mianem karty kierowcy. Co warto o niej wiedzieć? Każdy kierowca, który korzysta z tachografu cyfrowego, posiada indywidualną kartę kierowcy. To właśnie na nią zapisywane są wszystkie czynności i aktywności podczas pracy. Dzięki karcie możliwy jest dokładny odczyt danych, który jest niezbędny zarówno dla pracodawcy, jak i służb kontrolnych.
Obowiązkowy, regularny odczyt danych z tachografu – wymóg nakładany przez przepisy
Odczyt danych z tachografu jest obowiązkowy i powinien być wykonywany regularnie, zgodnie z wymogami prawa. Dane te służą do rozliczania czasu pracy kierowców oraz do monitorowania przestrzegania przepisów o czasie jazdy i odpoczynku.
Do czego służy tachograf?
Jeśli mielibyśmy sformułować krótki, charakteryzujący tachograf cyfrowy opis, powiedzielibyśmy, że jest on narzędziem bezpieczeństwa i kontroli w transporcie drogowym. Jego główne cele to:
zapewnienie bezpieczeństwa na drogach poprzez kontrolę czasu pracy kierowców,
zapobieganie przemęczeniu kierowców i przeciążeniu pojazdów,
umożliwienie prawidłowego rozliczania czasu pracy i płac,
ułatwienie kontroli drogowej i audytów przez Inspekcję Transportu Drogowego.
Z tego względu świadomość, jakie są zasady korzystania z tachografu, stanowi fundamentalny element know-how kierowcy zawodowego.
Czy tachograf jest obowiązkowy dla każdego kierowcy?
Kto musi posiadać tachograf? Zgodnie z przepisami obowiązek posiadania tachografu dotyczy:
pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
autobusów przewożących więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą),
pojazdów uczestniczących w transporcie międzynarodowym, zgodnie z regulacjami UE i konwencją AETR.
W praktyce oznacza to, że większość firm transportowych i kierowców zawodowych musi stosować tachografy cyfrowe i dbać o prawidłowy odczyt danych.
Tachograf – co to jest, jak działa, do czego służy i kto musi go posiadać? Podsumowanie
Tachograf cyfrowy to urządzenie będące kluczowym elementem wyposażenia w branży transportowej, które pomaga w bezpiecznym i zgodnym z prawem prowadzeniu pojazdów ciężarowych i autobusów. Dzięki tachografowi cyfrowemu i karcie kierowcy możliwy jest precyzyjny pomiar czasu pracy, co zwiększa bezpieczeństwo na drogach i ułatwia rozliczenia. Każdy kierowca i firma transportowa powinna znać obowiązki związane z tachografem i regularnie dokonywać odczytów danych.
Tradycyjne sczytywanie danych z kart kierowców i pamięci tachografu cyfrowego należy do angażujących procesów, które wymagają fizycznej obecności pojazdu w bazie. Można jednak ten obszar znacząco usprawnić, stawiając na zdalny odczyt kart kierowców i pamięci tachografu. W tym celu warto wdrożyć kompleksowy system zarządzania flotą Navifleet, dzięki któremu łatwiejsze staje się nie tylko wspomniane sczytywanie danych, ale także m.in. kontrola czasu pracy kierowcy, kontrola paliwa czy analiza stylu jazdy. Firmy decydujące się na skorzystanie z możliwości oferowanych przez Navifleet mają szansę zoptymalizować zarządzanie flotą i zadbać o to, by funkcjonowała ona w pełni zgodnie z przepisami.
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat tachografów cyfrowych oraz rozliczania czasu pracy kierowców? Zachęcamy do zapoznania się z innymi artykułami dostępnymi na naszym blogu, takimi jak m.in.:
Tak, każdy zawodowy kierowca pojazdu wyposażonego w tachograf cyfrowy powinien posiadać własną kartę kierowcy, która służy do zapisu jego aktywności.
Jak często trzeba odczytywać dane z tachografu?
Dane z karty kierowcy należy odczytywać co najmniej co 28 dni, a dane z pamięci tachografu co 90 dni.
Co grozi za brak tachografu lub nieprawidłowe prowadzenie danych?
Naruszenia przepisów mogą skutkować karami finansowymi, zatrzymaniem pojazdu lub nawet sankcjami karnymi.
Czy każdy samochód ciężarowy powinien być wyposażony w tachograf?
Nie, jeżeli jego DMC nie przekracza 3,5 tony lub gdy dany pojazd jest wyłączony z tego obowiązku na podstawie odpowiednich przepisów.
Czy pojazd specjalny musi mieć tachograf?
Pojazd specjalny a tachograf – to zagadnienie wzbudza wiele wątpliwości wśród kierowców, którzy zdając sobie sprawę z tego, czym jest tachograf cyfrowy i do czego służy, nie mają pewności, czy pojazd specjalny, np. dźwig lub żuraw, musi być prowadzony przy włączonym urządzeniu rejestrującym czas pracy. Okazuje się, że istnieje stosunkowo prosty sposób na stwierdzenie, kiedy dozwolona jest jazda bez tachografu, jeśli mowa o pojazdach specjalnych. W sytuacji gdy:
pojazd ma DMC powyżej 3,5 tony oraz jest wyposażony nie tylko np. w podnośnik, ale też skrzynię lub przestrzeń ładunkową pozwalającą na transport towaru, to uznaje się go za przystosowanego do realizacji przewozów, a co za tym idzie – należy w jego przypadku korzystać z tachografu (chyba, że kierowca jest zwolniony z tego obowiązku na podstawie odpowiednich przepisów rozporządzenia WE nr 561/2006),
pojazd nie jest przystosowany do przewozu towarów, a jedynie do realizacji określonych prac, to jego kierowca nie podlega obowiązkowi korzystania z tachografu.
Tachograf do busa do 3,5 tony – od kiedy będzie obowiązkiem?
Od 1 lipca 2026 r. obowiązkiem stanie się posiadanie tachografu w busie o DMC od 2,5 do 3,5 tony, który jest przeznaczony do zarobkowych przewozów międzynarodowych lub kabotażowych. Ten wymóg nie dotyczy z kolei m.in.:
busów o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które są użytkowane jedynie w przewozach krajowych,
busach o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które są wykorzystywane do przewozów własnych (także międzynarodowych).
Co oznaczają poszczególne wyświetlane przez tachograf symbole?
Aby zasady charakteryzującej tachograf obsługi były klarowne, należy dobrze zapoznać się ze znaczeniem prezentowanych przez to urządzenie piktogramów. Rozumienie tej symboliki jest kluczowe, by wiedzieć np. jak czytać wydruk z tachografu VDO, Stoneridge bądź innej firmy, a także jak korzystać z danego urządzenia. Oznaczenia tachografu dotyczą różnych kwestii, takich jak m.in.:
aktywności kierowcy – wśród nich można wyróżnić np. odpoczynek (łóżeczko), inny czas pracy (młotki), przekreślony kwadrat (dyspozycyjność), kierownica (czas jazdy),
tryby pracy, np. praca, kontrola, kalibracja,
osoby, np. kontroler, kierowca,
urządzenia bądź funkcje, np. czytnik 1, karta kierowcy,
inne informacje, np. piktogram oznaczający manualny wpis kierowcy,
specyficzne warunki, np. transport promem lub koleją,
kwalifikatory, np. dzienny, tygodniowy.
Warto zaznaczyć, że znaki na tachografie nie muszą się ograniczać wyłącznie do podstawowych piktogramów. Ich pula może być bogatsza w zależności od modelu urządzenia – aby wgłębić się w ustawienia tachografu cyfrowego, należy zapoznać się z jego instrukcją.
Jak wygląda obsługa tachografu cyfrowego krok po kroku?
Aby poprawnie rejestrować przy pomocy tachografu czas pracy kierowcy, należy zadbać o jego prawidłową obsługę. Jak obsługiwać tachograf cyfrowy we właściwy sposób?Obsługa tachografu cyfrowego na kartę kierowcy, np. VDO czy Stoneridge, może być opisana poglądowo przy pomocy następującej instrukcji postępowania.
1. Aby uruchomić tachograf, przekręć kluczyków do pozycji „zapłonu”.2. Wsuń kartę do odpowiedniego slotu tachografu.3. Odczekaj, aż odbędzie się logowanie karty do tachografu. Na wyświetlaczu urządzenia możesz ujrzeć kolejno: komunikat powitalny, czas lokalny i czas UTC, nazwisko właściciela karty kierowcy.4. Po wczytaniu danych z karty wyświetli się data i godzina, które wskazują czas ostatniego wyjęcia karty z tachografu.5. Następnie wyświetli się propozycja dokonania wpisu manualnego – zaakceptuj ją lub zrezygnuj z wpisu i potwierdź decyzję.6. Przed rozpoczęciem pracy bywa konieczne wybranie państwa, w którym zaczynasz trasę, a także ustawienie właściwej aktywności.7. Na zakończenie dnia pracy wyciągnij kartę z tachografu i zabierz ją ze sobą.
Tachograf cyfrowy a zmiana auta – o czym warto pamiętać?
W kontekście poprawności informacji rejestrowanych przez tachograf cyfrowy zmiana auta przez kierowcę nie jest dużym problemem. Należy jednak pamiętać, by dobrze odnotować okres między wyjęciem karty kierowcy z pierwszego pojazdu i zalogowaniem jej do drugiego pojazdu. Można to zrobić poprzez odpowiedni wpis manualny lub prawidłowy opis wydruku z tachografu.
Do której szczeliny tachografu należy włożyć kartę kierowcy?
Karta kierowcy, który będzie prowadzić pojazd, powinna znaleźć się w pierwszej szczelinie tachografu cyfrowego (Slot 1, zwykle po lewej stronie).
Czy trzeba robić zakończenie dnia w tachografie?
Tak, jest to zalecane, by wraz z końcem pracy nie zwlekać i zrobić zakończenie dnia na tachografie. Rodzi się jednak kolejne pytanie: pczy można zakończyć i rozpocząć tacho po pauzie, jeśli zapomniało się zrobić zakończenia poprzedniego dnia? W takich wyjątkowych sytuacjach jest to właściwe rozwiązanie – należy odczekać, aż minie cały okres odpoczynku, zrobić zakończenie na tachografie, następnie rozpoczęcie, a po tym można ruszyć w trasę.
Czy codziennie trzeba robić wpis manualny w tachografie?
To zależy. Wpis manualny, czyli ręczny,musi być wykonywany w sytuacjach, gdy tachograf nie rejestrował automatycznie danych o aktywności kierowcy w pewnych okresach. Wykonywanie wpisów manualnych nie jest konieczne, gdy kierowca nie prowadził pojazdu lub gdy wszystkie informacje o jego aktywnościach były prawidłowo odnotowywane przez tachograf cyfrowy w sposób automatyczny.
Co oznacza znak zapytania na wyświetlaczu tachografu?
Rozumienie stosowanych przez tachograf oznaczeń to podstawowa kompetencja kierowcy zawodowego. Jednym z symboli na tachografie cyfrowym jest znak zapytania, który oznacza brak wpisu manualnego (nieznane działanie).
Czy karta może być cały czas w tachografie?
Nie ma jednoznacznego zakazu pozostawiania karty w tachografie cyfrowym. Należy jednak pamiętać, że to kierowca musi zadbać o to, by np. nikt inny nie prowadził pojazdu, korzystając z jego karty. Dlatego też bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zabieranie ze sobą karty kierowcy, gdy opuszcza się pojazd w celu rozpoczęcia odpoczynku dobowego lub tygodniowego.
Ile cykli pracy może zrobić kierowca w ciągu tygodnia?
Dopuszcza się pracę przez maksymalnie 6 cykli dobowych które obejmują czas jazdy, inną pracę i odpoczynek. Na koniec 6 dnia pracy (najpóźniej) należy rozpocząć regularny odpoczynek tygodniowy.
Ile kosztuje legalizacja tachografu?
Koszt legalizacji tachografu zależy od kilku czynników, w tym rodzaju urządzenia, jednak przeciętnie to wydatek rzędu kilkuset złotych.
Jak sprawdzić, do kiedy jest legalizacja tachografu?
Jeśli tachograf przeszedł proces legalizacji, oznacza się go plombą i specjalną tablicą z informacją o dacie ważności legalizacji. Tę tabliczkę z datą często umieszcza się np. na tachografie bądź przy drzwiach pojazdu od strony kierowcy.
Ile godzin nie może przekroczyć łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni?
Wiele osób zastanawia się, ile godzin można jechać na tachografie w ciągu dwóch kolejnych tygodni. Zgodnie z przepisami dwutygodniowy czas jazdy kierowcy (łącznie), liczony w dwóch sąsiednich tygodniach, nie może przekroczyć 90 godzin.
Kiedy można jechać na out w tachografie?
Korzystanie z trybu out (trybu poza zakresem) jest możliwe w przypadku m.in. przejazdów prywatnych, serwisowych czy realizowanych po drogach niepublicznych. Należy przy tym trzymać się zaleceń wynikających z obowiązujących przepisów. Jazda w trybie out w nieuprawnionej do tego sytuacji może skutkować karą do 2000 złotych dla kierowcy i do 5000 złotych dla przewoźnika.
Na czym polega zasada 1 minuty w tachografie?
Zasada 1 minuty w tachografie cyfrowym polega na tym, że urządzenie odnotowuje w pamięci tę ciągłą czynność, która trwała najdłużej podczas pojedynczej minuty zegarowej. Co to oznacza? Jeśli w danej minucie odpoczynek trwał 45 sekund, a jazda 15 sekund, to urządzenie zapisze w swojej pamięci i na karcie kierowcy tę minutę jako poświęconą w pełni na odpoczynek.
Jako specjalistka UX/UI design łączę kreatywność z precyzyjnym przekazywaniem informacji. Projektuję intuicyjne interfejsy i angażujące treści cyfrowe, a także tworzę treści produktowe i artykuły blogowe, które przyciągają uwagę i wspierają cele biznesowe.